Lægemiddelbivirkninger er en tilstand som ses ofte


Medicinen, som er årsag til udslættet, gives pga. en anden sygdom, f.eks. forhøjet blodtryk, åreforkalkning eller epilepsi.

Ophør med medicin for at finde årsagen til udslættet skal aftales med en læge, fordi man måske ikke kan undvære medicinen.

Symptomerne kan være nældefeber (urticaria), morbilliformt eksantem, hudknuder (lichen ruber), hududslæt med vabler eller kløe uden synlige hudtegn. Psoriasis kan forværres af beta-blokkere. 

Et udslæt som medicinbivirkning vil oftest udvikle sig inden for nogle få måneder efter, der er taget ny medicin. I nogle tilfælde skyldes det flere slags medicin samtidig, og det gør det svært at finde årsagen.

Epilepsimedicin er nok det, som oftest giver anledning til bivirkninger i huden. Men der er mange andre midler, som kan gøre det. Der findes ingen tests, som med sikkerhed kan stille den korrekte diagnose. 



Behandling

Er i første række med antihistaminer (især ved nældefeber), senere med steroider. 

Exanthema medicamentale.jpg
Udslæt ved medicin (exanthema medicamentale)

 

 

 

 

 

Senest opdateret: 17. april 2018