Kost

 

Sund og varieret kost danner grundstenen, for kroppens næringsindtag, og forebygger
en række livsstilssygdomme.

 

Med sund kost forebygger du livsstilssygdomme eksempelvis overvægt, type 2 diabetes, hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk, knogleskørhed og kræft.

Specielt fødevarer som frugt og grøntsager samt fuldkornsprodukter er vigtige bestanddele til at forebygge livsstilsygdomme.

De nye kostråd fra fødevarestyrelsen:

 

De 7 kostråd lyder således:

  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget.
  • Spis flere grøntsager og frugter.
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk.
  • Spis mad med fuldkorn.
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter.
  • Spis mindre af det søde, salte og fede.
  • Sluk tørsten i vand.

 

Super fødevare - dit hjerte vil elske

Super fødevare - dit hjerte vil elske

Her finder du 20 af de bedste fødevarer til at beskytte dit hjerte og blodkar. Lær de bedste vitaminer og mineraler at kende, og tilfør disse fødevarer til dine daglige måltider.

Diæter virker ikke lige godt for alle

Diæter virker ikke lige godt for alle

Tarmbakterier styrer måske, hvad du skal spise for at tabe dig. Men hvorfor? Hvis vi følger den samme diæt, hvorfor opnår vi så ikke det samme resultat?

Ubehandlet glutenintolerans

Ubehandlet glutenintolerans

Ubehandlet glutenintolerans kan måske øge risikoen for alvorlige sygdomme

Spis dig til en bedre søvn

Spis dig til en bedre søvn

Vi ved at sund kost og motion er godt for helbredet - men søvnen er mindst lige så vigtig. Læs videre og se hvordan dine kostvaner kan have indflydelse på, hvor udhvilet du føler dig om morgenen.

Cookies er med til at gøre din oplevelse på hjemmesiden endnu bedre. Ved brug af vores hjemmeside accepterer du brugen af cookies.
Ok