Hjælper det at undervise de pårørende i depression?

Hjælper det at undervise de pårørende i depression?

Undervisning af pårørende til depresive, med mulighed for at diskutere dilemmaer fra hverdagen. 

 

I et nyt dansk forsøg får de pårørende til depressionsramte også undervisning og støtte. Et lignende forsøg i udlandet har tidligere givet meget positive resultater.

»Noget af det sværeste er, at min kone ændrede fuldstændigt karakter. Hendes lunte blev meget kort. Hun fik et negativt livssyn og kunne næsten være aggressiv. Det kan godt være svært at håndtere. Hvad er min kone, og hvad er sygdommen?

«For tre år siden fik Mogens’ kone en belastningsreaktion, som udviklede sig til en depression. I de tre år har han forsøgt at finde fodfæste som pårørende og støtte sin hustru så godt som muligt.

I starten af i år kom han med i et forskningsprojekt i Region Hovedstadens Psykiatri, som skal undersøge effekten af at undervise pårørende til depressive.

Under projektet har Mogens fået en masse ny viden om depression, behandling og hans egen rolle i det hele.

»Det har været rigtig godt. Det, at man får information om, hvad depression egentlig er og opdager, at andre har det lige som en selv eller måske endda meget værre,« siger Mogens.

Inspireret af studie med kæmpe effekt

Mogens hedder i virkeligheden noget andet, men fordi forskningsprojektet kører lige nu og er et såkaldt blindet studie, er han nødt til at være anonym.

Forskerne må nemlig ikke vide, hvem af de pårørende, der deltager i undervisningen, og hvem der er i kontrolgruppen.

Forskerne i Region Hovedstadens Psykiatri er inspireret af et japansk studie fra 2011, som viste en meget stor effekt af at undervise pårørende til deprimerede.

Kun otte procent af de deprimerede, hvis pårørende havde fået undervisning, fik tilbagefald efter ni måneder.

I kontrolgruppen, hvor de pårørende ikke havde fået nogen form for støtte eller undervisning, var der 50 procent, som fik tilbagefald.

Læs kapitlet om depression i Lægens leksikon/Psykiske sygdomme

Hvor mange får tilbagefald? 

Forskerne bag det nye studie skal afprøve undervisningsforløbet på i alt 100 pårørende til depressive. De pårørende bliver tilfældigt fordelt til enten at få undervisning eller være med i en støttegruppe, hvor de kan udveksle erfaringer med andre pårørende, men ikke får undervisning. Støttegruppen ledes af en fagperson.

De depressive fortsætter den sædvanlige behandling i psykiatrien.

Efter ni måneder vil forskerne se på, hvor mange der har haft tilbagefald af depression, og om de deprimerede kommer sig hurtigere, når deres pårørende får ny viden om depression og redskaber til at håndtere sygdommen bedre.

»Jeg håber selvfølgelig, at det vil have en effekt både på de pårørende og den syge. Og så håber jeg, at det kan være med til at øge fokus på at inddrage pårørende i behandlingen, for det er noget, de efterspørger rigtig meget,« fortæller ph.d.-studerende på Københavns Universitet og Region Hovedstadens Psykiatri, Nina Timmerby, der kører forskningsprojektet.

Kilde: Videnskab.dk

 (Foto: Shutterstock)

 

 

Seneste artikler

Øvrige artikler i kapitel