Pas på det farlige mavefedt - tips til hvordan du får bugt med det

 

Visceralt fedt, også kaldet intra-abdominalt fedt, er forskellig fra andet kropsfedt, og den farligste form, fordi det sidder omkring de indre organer i bughulen, herunder din lever, bugspytkirtlen og nyrerne.

Bugfedtet mellem de indre organer bliver invaderet af immunceller, og der opstår en betændelse, som via blodbanen sendes ud i kroppen, som derved kan bidrage til udvikling af hjertekarsygdomme og diabetes. Det er altså ikke dellerne på maven, der er farlige, men fedtet der ligger inde i bughulen.


Det bedste du kan gøre

Har du for meget fedt, som ligger inde i bughulen, er det sandsynligt at du også har for meget fedtvæv i underhuden på lår, bag og maven, idet der er en sammenhæng mellem størrelsen af fedtvævet i bughulen og fedtvævet i underhuden på maven.

Når du begynder at tabe dig, er det farlige fedt i bughulen faktisk det der forsvinder først, så et vægttab vil hurtigt øge din sundhed, og dermed hjælpe hele din krop.


Motion & kost

Der er ingen super fødevarer, der brænder bugfedt af. Og du kan ikke træne det væk med dyre fitnessmedlemskaber. I stedet skal du fokusere på måder at opgradere dine spisevaner til sunde spisevaner og tilføje aktiviteter hver dag – hele ugen. Tænk dine muligheder igennem. Hvor kan du være i stand til at foretage nogle ændringer?


Vær opmærksom på dit fedtindtag

Skru ned for portionerne og begræns animalsk baserede fødevarer, som kød, pålæg og fede mejeriprodukter, der har et højt indhold af de mættede fedtsyrer. Du bør dog ikke helt undgå animalske produkter – men husk at vælge de magre.

Skru op for indtaget af de umættede fedtsyrer (omega-3) som er gavnlige for kroppen. Grønne grønsager som bønner, fuldkorn, havregryn, nødder, mandler, frø fra kerner, avokado, olivenolie og fisk - er alle gode kilder til at holde fedtet væk omkring din mave.

Undgå de hurtige kulhydrater som findes i slik, kager hvidt brød og sodavand, som øger blodsukkeret og påvirker kroppens hormoner hen imod en øget fedtdeponering på maven.

Proteiner mætter, så sørg for at din kost indeholder proteiner som øger fedtforbrændingen. Tjek dine indkøbte varer for at se, hvor mange kalorier og hvor meget fedt, der er i dine indkøb. Kig efter de fedtstoffer, der er bedst for dig.


Hvor farligt er det?

Umiddelbart er der ikke den helt store sundhedsrisiko forbundet med en delle om livet. Undersøgelser viser, at det primært er ved stigende grad af overvægt, at den samlede fedtbelastning bliver problematisk for kredsløbet.
Vær opmærksom på, at overvægt generelt er en belastning også for dine led, særligt knæene.


Test din livvidde

Det er ikke muligt at opgøre det præcise omfang af dit bugfedt uden at scanne dig, men du kan selv måle din livvidde.

Kvinder har for meget underhudsfedt, hvis livvidden er mere end 88 cm.
Mænd har for meget underhudsfedt, hvis livvidden er over 102 cm.

Ved øget livvidde er der også øget risiko for, at noget af fedtet gemmer sig i bughulen.

For at opnå en sund fedtfordeling omkring maven, skal du ifølge WHO maksimalt have en livvidde på:

  • Kvinde: 80 cm.
  • Mænd: 94 cm.


Hvordan kan jeg træne det væk 

Du kan forsøge at forbrænde dit mavefedt ved at tage en løbetur. Forskning viser, at nogle få hurtige løbeture af høj intensitet - som en 30-sekunders sprint - kan være mere effektive og er lettere at passe ind i din dagligdag. Sørg for at prioritere din træning med kontinuitet som det vigtigste.


Glem den hurtige løsning

Kosmetisk kirurgi er ikke løsningen her. Fedtsugning når ikke ind i abdominal-væggen - så sådan kan du ikke slippe af med dit bugfedt. Ligeledes er hurtige slankekure heller ikke løsningen. Den bedste metode hvor livsstilsændringer efterleves gennem længere tid, og som du kan overholde - er virkelig den bedste indsats. Du kan selv undgå de tomme kalorier og evt. skrue ned for portionerne.


Søvn og dårlig fedtforbrænding

Mennesker der ikke får nok søvn, har en tendens til at indtage flere kalorier og derved ophobes mere mavefedt. Konstant mangel på søvn kan medføre et fald i hormonniveauet af leptin, og en stigning i niveauet af ghrelin som er ansvarlig for følesen af sult, og det forårsager vægtøgning. For at forbedre din søvn kan du sørge for et roligt sove/sengemiljø uden distraktioner og med den rette temperatur – hverken for koldt eller for varmt.


Stress og mavefedt

Er du stresset? Det kan få dig til at spise mere fedt og sukker, og frigøre stresshormonet kortisol, som kan øge mavefedtet. Problemet med øget vægt forstærkes yderligere af, at kortisol stimulerer appetitten. Stress kan også få dig til at sove mindre, træne mindre og drikke mere alkohol - som også kan øge risikoen for at bughulefedtet hober sig op.

Prøv med meditation, lyt til musik, du kan lide, eller find andre sunde måder at slappe af på. Sørg for at holde dig sund og rask ved at prioritere en sund livsstil med motion gode søvnvaner.


Drik med omtanke

Uanset om det er en cafe latte, en almindelig sodavand, et glas øl eller et glas vin - har det kalorier. Og når du forsøger at tabe dig, kan vand (eller et mindre glas af din yndlingsdrik) være et bedre valg. Al alkohol er rigtig skidt for maven.

Alkohol er et giftstof, som øger kroppens produktion af stresshormonet kortisol, som i form af et eventuelt kalorieoverskud sætter sig i mavens fedtdepoter. Et godt råd vil være at reducere dine alkoholvaner og mindske indtaget til 3-5 genstande om ugen. Netop vin til hverdagsmaden i løbet af ugen er en af de helt store syndere til, at mavefedtet har fået en eksplosiv udbredelse.


Stop med røgen

Hvis du ryger, bør du tænke på at kvitte tobakken. Rygning er dårligt for dit helbred på alle måder. Rygning gør dig mere tilbøjelig til at opbevare fedt omkring din mave, snarere end dine hofter og lår. Og det er dårligt. Det er også årsag til diabetes, kræft, hjertesygdom, og lungesygdom.

Har du allerede forsøgt at holde op med at ryge - så prøv igen. Tal med din læge om, hvilken metode der er bedst for dig. Der er masser af tilbud med rådgivning til rygestop.

Kilde: medicineNet.com - is an online, healthcare media publishing company, creating proprietary consumer information.
Foto: iStock

 

Senest opdateret: 25. juni 2019
Cookies er med til at gøre din oplevelse på hjemmesiden endnu bedre. Ved brug af vores hjemmeside accepterer du brugen af cookies.
Ok