Vand er livsvigtigt for kroppen

 

7 gode grunde til at drikke mere vand

 

Ca. 60% af vores krop består af vand og stort set alle processer i kroppen er afhængige af indtagelse af vand. Hvis vi ikke indtager nok vand, nedsættes kroppens vigtige funktioner og træthed, svimmelhed og hovedpine er typiske symptomer. Desuden kan der opstå forstoppelse, kløende hud og ømme muskler. Hver celle i din krop er afhængig af vand. Hvis der ikke er vand nok i kroppen, kan cellerne ikke gøre deres vigtige arbejde, såsom at transportere næring og bortskaffe affaldsstoffer.

Det er nyrerne der regulerer væskemængden i kroppen. Drikker du for meget udskiller nyrerne den overskydende væske via urinen. Drikker for lidt, så holder nyrerne væske tilbage for at sikre de vigtigste kropsfunktioner. Vi skal sørge for at få tilført væske hver dag for at modvirke det daglige tab, så vi ikke dehydrerer. Det er individuelt, hvor meget væske man har behov for. Det afhænger af, hvor meget man vejer, hvilken alder man har, og hvad man udsætter kroppen for. Det er som regel tilstrækkeligt at drikke 1-1 ½ liter væske i døgnet.


1. Vand hjælper dig med vægttab

At drikke vand gavner kroppen på en række forskellige måder. At nippe til koldt vand øger dit stofskifte og kan hjælpe med vægttab. Kroppen skal bruge mere energi på at øge temperaturen, efter du har drukket koldt vand. Det betyder, at du forbrænder flere kalorier. I en undersøgelse blev overvægtige unge kvinder instrueret i at drikke omkring 2 kopper koldt vand en halv time før morgenmad, frokost og aftensmad i otte uger. Ved afslutningen af ​​undersøgelsen oplevede kvinderne vægttab, et lavere kropsmasseindeks og forbedrede kropssammensætningsscore. Vand er også en god erstatning for drikkevarer med højt indhold af sukker og kalorier som læskedrikke og juice. Udskift disse drikkevarer med vand hvis du vil slanke dig.


2. Vand giver energi og bekæmper træthed

Mild dehydrering har negative effekter på humør og energiniveauer. Omkring 60% af den menneskelige krop består af vand, så dehydrering påvirker de fleste af kroppens funktioner. I undersøgelser er dehydrering blevet forbundet med øget træthed, vrede og forvirring samt humørproblemer og nedsat kraft. Du skal være godt hydreret, for at dine celler fungerer korrekt.

At drikke vand hjælper også med at opretholde en sund puls og blodtryk. Du har brug for tilstrækkelig væske til at producere lymfe, en vigtig kropsvæske og komponent i immunsystemet. Alle kroppens systemer fungerer bedre i et vandrigt miljø. Drik vand jævnt i løbet af dagen for at undgå dehydrering. Hvis du venter, til du føler dig tørstig, er du sandsynligvis allerede dehydreret. Prøv lidt citronsaft i vandet, hvis almindeligt vand ikke tiltaler dig.


3. Bekæmp stress med vand – fordi H2O forbedrer dit humør

Dehydrering er kendt for at bidrage til stress. Træthed, vrede, negativt humør og kognitive problemer øges alle, når du er dehydreret. Vær på forkant med stress og nip vand hele dagen. Ha’ altid en flaske vand med dig og drik hver halve time eller time i løbet af dagen. Du vil være mindre tilbøjelig til at blive dehydreret og føle dig stresset. Husk, vent ikke, indtil du føler dig tørstig med at drikke. Tørst opstår først, når du allerede er dehydreret.


4. Træn bedre med H2O - drik vand før fitness og træning

Tilstrækkelig hydrering er en fordel for træning. At drikke vand hjælper dig med at træne længere og undgå muskelkramper. Vand hjælper med at smøre led i kroppen. Er du i tvivl om hvor meget vand du skal drikke, mens du træner? Det afhænger af en række faktorer, herunder din vægt, hvor meget du sveder, dit aktivitetsniveau og vejret.

Drik 2 til 2 1/2 kopper vand hver 2. time før træning for at sikre, at du går godt hydreret ind i din træning. Hvis du sveder kraftigt, mister du næringssalte (elektrolytter), og det kan være en god idé at indtage vand, der indeholder elektrolytter (natrium, kalium, calcium). Vand med citron eller vand tilsat anden frugtsmag er også en god mulighed for at opretholde væskebalancen.


5. Boost hudens sundhed - vand bekæmper rynker

At drikke tilstrækkeligt vand hjælper med at fylde hudcellerne op, hvilket minimerer forekomsten af ​​fine linjer og rynker, så du ser yngre ud. Vand understøtter også afgiftning og hjælper med at skylle giftstoffer (toksiner) og urenheder ud af kroppen, der sløver din teint. Hold dig godt hydreret for at understøtte god cirkulation og blodgennemstrømning, som alt sammen vil hjælpe din hud med at gløde.

Hvis du ikke kan lide smagen af ​​almindeligt vand, så tilsæt lidt citronsaft for at gøre det mere velsmagende. C-vitamin i citrusfrugter er en antioxidant, der bekæmper hudskadelige frie radikaler og understøtter sundt kollagen, en vigtig komponent i huden. Når du drikker nok vand, spiser frugt og grøntsager med højt indhold af polyfenoler (antioxidant) og flavonoider øger du hudens sundhed. At nippe til varmt C-vitaminrigt vand menes at hjælpe dig med at afgifte, hvilket vil hjælpe din hud med at gløde.


6. God væskebalance giver sundhedsmæssige fordele for din mave-tarmkanal

Vand og fibre arbejder sammen for at holde dine tarme sunde og undgå forstoppelse (obstipation). Der findes flere typer kostfibre i maden. De forskellige kostfibre bidrager med varierende effekt på afføringen. Kostfibre fra kornprodukter er de mest effektive mod forstoppelse. De anbefales at indtage mindst 25-35 gram kostfibre dagligt. Motion er vigtigt fordi den stimulerer tarmen – husk at bevæge dig mindst 30 minutter hver dag.

Vand fortynder affald og hjælper med at fjerne giftstoffer fra mave-tarmkanalen. Sørg for at du får tilstrækkelig med væske hver dag for at opnå en regelmæssig afføring. Hvis du bliver dehydreret, bliver afføringen hård, tør og har sværere ved at passere. Citron forbedrer fordøjelsen så pres lidt citronsaft ud i almindeligt vand for at gøre det mere velsmagende. Fødevarer og drikkevarer, der indeholder mælkesyrebakterie (probiotika), er også en velsignelse for fordøjelsessundheden. En af bivirkningerne ved at indtage for meget salt (natrium) eller fiber uden nok vand er oppustethed. Drik mere vand eller pebermyntete for at fjerne oppustethed.

Vær ekstra opmærksom på at indtage mere væske, hvis du udvikler diarré. Betydelig dehydrering og tab af de vigtige næringssalte, der naturligt findes i kroppen (elektrolytter) kan forekomme, hvis diarré, opkastning eller begge dele er til stede. Optagelsen af ​​væske og næringsstoffer nedsættes, når der opstår diarré. Alvorlige tilfælde af dehydrering kan kræve intravenøs væskeerstatning.


7. Sundhedsmæssige fordele for nyrerne

Flere og flere mennesker udvikler nyresten. At holde sig godt hydreret kan hjælpe med at forhindre dannelsen af ​​sten. Vand fortynder salte og mineraler, der ellers kunne koncentrere sig i nyrerne og blive til sten. Nyrerne tjener vigtige funktioner i kroppen som at opretholde vandstanden, regulere blodtrykket og filtrere affald. Hold øje med dit natriumindtag, hvis du er bekymret for nyresten. Natrium øger calciumniveauet (kalk) i urinen. At drikke varmt citronvand, når du står op om morgenen, er en sund vane, som ikke kun gavner dine nyrer, men også dit generelle helbred.

Urin pH-værdien påvirker dannelsen af ​​nyresten. Sur urin fremmer dannelsen af ​​nogle typer sten, mens basisk urin med høj pH-værdi fremmer dannelsen af ​​andre sten. Citronsyre og calciumcitrat er beskyttende mod dannelsen af ​​nyresten. Hvordan ved du, om du drikker nok vand til at passe godt på dine nyrer? Din urin skal have en bleggul farve. Hvis det er mørkere, kan du være dehydreret. Hvis det er farveløst, kan du være overhydreret.


Hvor meget vand skal du drikke?

Mange mennesker tror, ​​de skal drikke 2 liter vand om dagen. Der er virkelig ingen beviser for at understøtte det, men det er en let mængde at huske. Mængden af ​​vand du bør drikke hver dag, afhænger af en række faktorer herunder din vægt, aktivitetsniveau, vejret og hvor meget du sveder. For raske kan følgende retningslinjer anvendes:

Børn: 1-1 ½ liter
Voksne: 1-1 ½ liter
Ældre: 1 ½ liter

Vi får også vand fra den mad, vi spiser. Mennesker får omkring 80 % af deres daglige væsker fra drikkevand og andre drikkevarer. Omkring 20 % af det samlede vand kommer fra fødevarer. Husk at koffeinholdige drikkevarer har en let vanddrivende effekt. Hvis du er tørstig, skal du selvfølgelig drikke mere væske.

 

 

Kilde:
www.medicinenet.com
Foto: pixabay.com

 

Senest opdateret: 8. januar 2022
Cookies er med til at gøre din oplevelse på hjemmesiden endnu bedre. Ved brug af vores hjemmeside accepterer du brugen af cookies.
Ok