Julen er overstået, og med duften af gran, julegløgg, julebryg med julesnaps - og måske et ekstra glas rødvin, er det tid til at skrue ned for de usunde vaner. 


Selvom alkohol ofte forbindes med glade stunder, skal du huske på, at det også er et organisk opløsningsmiddel, der påvirker din hjerne, krop og psyke. 

Har du indtaget alkohol, bliver det ført op i din hjerne via blodet, hvor det begynder at opløse fedtet rundt om dine hjerneceller. Signalerne kan blive forstyrret, således du bliver sløv og din reaktionsevne bliver svækket.

Benyt januar til at holde en pause fra alkohol – altså hverken vin, øl eller spiritus i en måned.  Med en længere pause fra alkohol kan du bryde diner vaner og styrke din sundhed.

Fordelene ved at droppe spiritus, udover du sparer penge er, at du taber dig og mængden af fedt i din lever falder samtidig med din nattesøvn bliver markant forbedret.

Alkohol og søvn er et dårligt match. Efter rigelig med alkohol falder du godt nok hurtigere i søvn - mere dybt i et stykke tid, men senere på natten vågner du op igen. Alkoholen frarøver dig din dybe søvn, den vi kalder REM-søvnen - og uden denne del af søvnen vil du ikke føle dig udhvilet næste dag. Alkohol kan også undertrykke vejrtrækningen og fremkalde søvnapnø.


Sundhedsstyrelsen står bag:
HVID JANUAR – EN MÅNED UDEN ALKOHOL


Formålet er at ændre danskernes adfærd, og derved bidrage til sundere livsstil ved at:

  • Motivere dig til at holde alkoholfri måned eller alkoholfri uger.
  • Gøre det socialt acceptabelt for dig at sige nej tak til alkohol.
  • Give dig en anledning til at bryde med usunde vaner


Alkohol er vanedannende. Jo oftere du drikker - jo mere bliver alkohol en vane, der går ud over familien, arbejdet og helbredet. 


Ifølge WHO dør der på verdensplan 3 mio. mennesker hvert år af pga. indtagelse af alkohol.

  • Alkohol kan bidrage til mindst 200 forskellige sygdomme.
  • Alkohol påvirker stort set alle kroppens organer, bl.a. din hjerne
  • Alkohol er et kræftfremkaldende stof
  • Alkohol er et organisk opløsningsmiddel


Når man stopper med at drikke, er der rigtig meget, der ændrer sig til det bedre inden for en overskuelig periode. Kroppen kan restituere sig fra langt de fleste alkoholskader, f.eks. depression eller for højt blodtryk, hvor kroppen ofte stabiliserer sig igen inden for 6-8 uger.


Anbefalinger fra Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænse pr. uge:

  • 14 genstande for mænd
  •   7 genstande for kvinder
  • En genstand er 12 gram (1,5 cl) 100% ren alkohol.


Læs mere
: Alkohol – Afhængighed i Lægens Leksikon

Kilde: Alkoholkampagnen ”Hvid januar” på sundhedsstyrelsens hjemmeside

hvidjanuar.dk

 

 

Senest opdateret: 2. marts 2019
Cookies er med til at gøre din oplevelse på hjemmesiden endnu bedre. Ved brug af vores hjemmeside accepterer du brugen af cookies.
Ok